Rabu, 13 Julai 2011

NeW Life iN 6th Month Training....hee~

Lame aku xupdate blog nie..almaklumlah dah start praktikal..xde kesempatan nak update...
skunk makin lama hidup aku makin serius dan makin sibuk..syukur alhamdulillah...
aku sekarang wat praktikal kat Yamaha Electronic Klebang,Chemor...
agak mencabar mase 1st time aku masuk ke yamaha nie...
Semua yg aku jmpe byk org jepun,korea,malah indon pun ade...haha..
hari pertama aku berkenalan dgn staff kat yamaha...semuanya sempoi giler...bez sgt...
aku dimasukkan ke department SMT..pe tuh SMT...mesti korang tertanya2...
SMT nie bermaksud Surface Mount Technology...huu~
mula2 masuk agak pening sket sbb dalam department mmg bising dengan bunyi mesin2 yg mengendalikan part-part komponen elektronik yg kita xley lihat sebab komponen tuh halus sgt..kalau tiup angin hilang n xdpt dikesan...aku gak blajar tentang PCB iaitu Print Circuit Board...law korang nak tgk pe benda tuh..korg bukak lar dvd,speaker,ato tv ke yg ade kat uma korg tuh...law npk papan warna hijau tuh lar dipanggil pcb...hee~



Contoh PCB yg sempat aku tangkap tadi kat department tmpat aku praktikal...







nie plak part-part ataupun komponen elektronik yg bersaiz micro iaitu 0.1 hingga ke 1.0 mm jerr..sgt halus mse aku tgk part-part nie...




mesin yg digunakan untuk memprogramkan IC iaitu intergrated circuit...






nie adalah defect-defect ataupun reject yg terdapat pada PCB board yg dilihat dengan kanta pembesar...






Setakat nie aku byk duduk office dlu..belajar mcm mane nak key in report-report yang ade kat department aku... dalam department aku nie semuanya macam family jerr..so aku xde lar kekok sgt walaupun still baru lagi kat sni..bos n executive yg incharge aku mmg sempoi...layan aku mcm kawan drg jerr...hehe...pe2 pun aku bersyukur sgt2...harap aku dpt habiskan praktikal nie dengan jayanya..wah2...
says alhamdulillah...(^__^)...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan